Cakna seketika

                      Assalamualaikum . Malam ni blog aku buleh still lagi active . Lepas ni mungkin akan 'terbiar'seketika . Alhamdulillah selesai menjadi 'stalker' tuk 'pinkyblog' . Ya it's a bit interesting entry for meee :) thumbs up sayanngg ^_^

Ok . Manusia . Bila kita baik , still ada yang x suka , buat jahat lagi lah ramai x suka . Adat kehidupan , life kita x kan sentiasa di atas , kadang" kita down . Tapi allah akan gantikan dengan yang lebih baik .Believe it!Quran kan ada sebut ' innallahamaassobirin' . Example mudah yang aku selalu terapkan dalam diri aku ialah contoh teladan kita sendiri nabi muhammad s.a.w . Berdakwah kemain lama , tapi boleh dikira berapa org je yang memeluk agama islam . Satu kisah yang aku senang sangat nangis bila teringat kisah ada perempuan yahudi datang kepada rasuluallah dengan membawa sebakul oren . Nabi sambut huluran perempuan tu dan nabi habiskan oren tu sorang diri je tanpa pelawa sahabat dia yang lain . Pelik bukan ? Nah ada sebab kenapa nabi buat cmtuh . Bayangkan buah oren kan x semuannya manis , ada yang masam tahap masam yang semasam - masamnya . Haha . Bayangkan kalau nabi bgi sahabat yang lain makan buah oren tu , mesti sahabat nabi akan menyinggungkan perasaan perempuan tadi tu kan?


Kisah tu mungkin dah ada yang pernah dengar atau pernah tahu , xapa aku share sekali lagi untuk pengajaran kita . Ok , berkaitan pulak dgn masyarakat kita yang kebanyakkannya 'judgemental ' , aku sering alami situasi ini . Perempuan pakai tudung labuh ni dikatakan kolot , x bergaya , nude dan macam" yang pernah aku dengar. Aku refer balik apa niat asal aku . It's ok . Prinsip masing " kan ? Aku pun suka bergaya . Aku x nafikan . But make sure menepati syara' dan x terlalu tabarruj . Islam kan sukakan keindahan . Xsalah Hawa , korg nak bergaya camna pun but ikut apa yang telah digariskan dalam quran k ?


Ada satu statement yang agak lucu bagi aku .

           ' Alah dorg pakai tudung labuh tu nak tutup perut buncit dia tu je '

Statement aku dpt daripada machinegun :) Ya allah pekebenda ni ? Kitaorang kurus k ! hehe acecece :p It's a little bit annoying bagi aku .

So , stop be a judgemental' person easily . Biar kita terapkan husnuzon dlm diri , org pun akan husnuzon dgn kita in shaa allah . What U give , U get back :)

Pesan ibu : Jadilah seorg yang fleksible , jangan hanya berkawan dgn org yang bertudung labuh je , target utama pandang hati , kalau salah perlu ditegur dgn cara berkhemah '

in shaa allah i will ibu . Lopee u mom and my hero daddy
             

                               



3 comments:

Don't Be Silent Readers .. Tinggalkan jejak korang!